Σε αυτό το άρθρο θα σας παρουσιάσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να κάνουμε μία μόνιμη εγκατάσταση επαγγελματικού φωτισμού, λειτουργική, χωρίς προβλήματα και πάνω απ’ όλα ασφαλή. Σε κάθε μόνιμη εγκατάσταση πρέπει να δίνεται η δυνατότητα της εύκολης εγκατάστασης ή αλλαγής των φωτιστικών σωμάτων και η εύκολη διάγνωση τυχόν προβλημάτων που μπορεί να παρουσιαστούν σε βάθος χρόνου. Τα προβλήματα που παρουσιάζονται πολλές φορές σε τέτοιου τύπου εγκαταστάσεις και λόγω του ότι χρησιμοποιούνται μαζί καλώδια χαμηλής και υψηλής τάσης, πολλές φορές είναι αρκετά δύσκολα να διαγνωσθούν και να επιλυθούν, λόγω κακοτεχνιών, κακής οργάνωσης των καλωδιώσεων, κακής ή μη κατάλληλης ποιότητας καλωδίων, ανύπαρκτων γειώσεων και άλλων σχετικών παραλήψεων.
Η έκθεση φωτισμού στο djshop.gr δεν είχε γίνει από την αρχή με αυτή την υποδομή, με αποτέλεσμα με την πάροδο του χρόνου να δημιουργηθεί ένα καλωδιακό χάος επάνω στις τράσες το οποίο έκανε τη δουλειά μας πολύ δύσκολη, μιας που ήταν αδύνατη η προσθήκη επιπλέον φωτιστικών, αδύνατη η κατηγοριοποίησή τους στους διακόπτες τροφοδοσίας και η σύνδεσή τους με τα καλώδια που μεταφέρουν το σήμα ελέγχου DMX-512. Επίσης η εγκατάσταση είχε αρχίσει πλέον να μην είναι ασφαλής.
Η βάση για την ανανέωση της εγκατάστασης ήταν ο περιορισμός των καλωδίων στον ελάχιστο αριθμό και η ‘μονιμοποίησή’ τους επάνω στις τράσες. Έτσι, η καλωδίωση υψηλής τάσης χωρίστηκε σε 5 διαφορετικά κυκλώματα. Αυτό ήταν η αρχή της μεγάλης αλλαγής! Τα καλώδια που από τα πάνελ διακοπτών ‘ανέβαιναν’ στις τράσες, ξεπερνούσαν τα 20 – 25 (τυπικά καλώδια μπαλαντέζας 3 x 1.5 mm), που πέρα από την δυσκολία στην αναγνώριση/τακτοποίηση, πρόσθεταν υπερβολικό βάρος. Από περίπου 25 καλώδια πλέον στις τράσες υπάρχουν μόνο πέντε γραμμές, τα πέντε διαφορετικά κυκλώματα που αναφέρθηκαν παραπάνω. Η τράσα, έχει σχήμα τετραγώνου, οπότε και χωρίστηκε σε 4 διαφορετικά κυκλώματα, με το καθένα να διαθέτει 4 πολύπριζα με 4 εξόδους σούκο το καθένα. Αυτό έγινε και για καταμερισμό του φορτίου, αλλά και για να παρέχεται η δυνατότητα επιλογής στο ποια ή πόσα φώτα θέλουμε να ενεργοποιήσουμε ανά περίπτωση. Η πέμπτη γραμμή αφορά την τροφοδοσία κάποιον έξτρα ‘εργαλείων’ απαραίτητα για τη λειτουργία της νέας εγκατάστασης. Αυτά είναι: ένα DMX Splitter/Amplifier, ένας ασύρματος δέκτης DMX σήματος δύο DMX Switchers. Η παροχή όλων των γραμμών γίνεται μέσω ενός πάνελ με διπλούς διακόπτες, του DP8 από την Contest, για συνολικό φορτίο 3.100 Watt, υπέρ αρκετού, δεδομένου ότι ο φωτισμός αποτελείται στο 100% από μηχανήματα που χρησιμοποιούν ως πηγή φωτός την τεχνολογία LED.
1) Σχεδιάγραμμα ηλεκτρολογικής εγκατάστασης της έκθεσης επαγγελματικού φωτισμού.
Το ‘κέντρο ελέγχου’ του φωτισμού, έπρεπε να μεταφερθεί από το σημείο που βρισκόταν για χρηστικούς λόγους και φυσικά έπρεπε να αποφευχθεί η εγκατάσταση καλωδίου από τον υπολογιστή, μέχρι την τράσσα. Η καλωδίωση ήταν δύσκολη και θα ήταν σίγουρα προβληματική, λόγω μήκους. Το σήμα DMX512 μεταφέρεται από το ένα φωτιστικό, στο άλλο, οπότε και αυτό δεν ήταν πρακτικό για τον τύπο της εγκατάστασής μας. Θέλαμε περισσότερες εξόδους και να χωριστεί η καλωδίωση σε τέσσερα κομμάτια, όπως έγινε και με αυτή της τροφοδοσίας. Το πρόβλημα της μεταφοράς του σήματος από τον υπολογιστή στην τράσσα λύθηκε με την εγκατάσταση ενός ζευγαριού Contest–AirBox ER1. Η συγκεκριμένη συσκευή μπορεί να γίνει και πομπός και δέκτης σήματος DMX512 και μπορεί να λειτουργήσει μέχρι και σε 7 διαφορετικά κανάλια, τα οποία διακρίνονται μέσω διαφορετικών χρωμάτων μίας ενδεικτικής λυχνίας LED. Για την διανομή του σήματος DMX χρησιμοποιήσαμε το DMS-26, ένα DMX Splitter/Amplifier από την Briteq. Η συγκεκριμένη συσκευή όχι μόνο διανέμει το σήμα σε περισσότερες εξόδους, αλλά το φιλτράρει από θορύβους, το ενισχύει και το απομονώνει με οπτικό τρόπο. Οπότε σε περίπτωση σοβαρής βλάβης (αν για παράδειγμα, περάσει υψηλή τάση μέσα από τα καλώδια σήματος DMX512) η ζημιά περιορίζεται στη γραμμή με το πρόβλημα, προστατεύοντας έτσι όλα τα υπόλοιπα μηχανήματα από την υπέρταση. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύσαμε την εγκατάσταση θωρακίζοντάς την απέναντι στα προβλήματα που συνήθως δημιουργούνται στις γραμμές μεταφοράς σημάτων.
2) Σχεδιάγραμμα εγκατάστασης καλωδίωσης σήματος DMX-512 της έκθεσης επαγγελματικού φωτισμού.
Τα θεμέλια της νέας εγκατάστασης είχαν ήδη φτιαχτεί. Οι δύο τύποι καλωδιώσεων (χαμηλής και υψηλής τάσης) έγιναν πλέον μόνιμες και προπαντός λειτουργικές. Το επόμενο στάδιο ήταν η τοποθέτηση των ρομποτικών.
Τοποθετήσαμε τα ρομποτικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά τους. Οι κινούμενες κεφαλές LED της Briteq και της Contest τοποθετήθηκαν από την πλευρά όπου μπορούσε να αξιοποιηθεί πλήρως η κίνηση pan, ενώ τα LED ClubScans της JB-Systems τοποθετήθηκαν ‘με τον τοίχο πλάτη’, στοχεύοντας τον χώρο της έκθεσης. Άλλα δύο Scanners, τα LED VictoryScan και αυτά της JB-Systems τοποθετήθηκαν ακριβώς απέναντι από τα Club Scans. Τα laser και τα εφέ Led μοιράστηκαν περιμετρικά του χώρου, ενώ τα εφέ που δεν απαιτούν σύνδεση, τοποθετήθηκαν κοντά στους DMX Switchers (διακόπτες που ενεργοποιούνται μέσω DMX).
3) Εγκατάσταση DMX Switchers, για εφέ που απαιτούν μόνο τροφοδοσία.
4) Εγκατάσταση των φωτιστικών.
Για τον έλεγχο χρησιμοποιείται το λογισμικό DVC3, από την Daslight σε συνδυασμό με τον Midi Controller APC40 από την AKAI.
Στην πορεία, αποδείχθηκε πόσο σημαντικό είναι να επιβάλλεται η οργάνωση / κατηγοριοποίηση των καλωδίων σε μόνιμες εγκαταστάσεις, για λόγους ασφαλείας πάνω απ’ όλα, λειτουργικότητας, αλλά και αισθητικής. Επίσης, αποδείχθηκε εντυπωσιακό το γεγονός ότι μπορεί ο χρήστης-φωτιστής-ηλεκτρολόγος να αναγνωρίσει τυχόν προβλήματα γρήγορα, αντιμετωπίζοντας τα αποτελεσματικά.
Μπορείτε επίσης να κατεβάσετε και να δοκιμάσετε δωρεάν την τελευταία έκδοση του Daslight από την επίσημη ιστοσελίδα του κατασκευαστή.