Δεν είναι λίγες οι φορές που ένας μουσικός παραγωγός –συνήθως στα πρώτα του βήματα- παρόλο που έχει όλη τη σπίθα και την όρεξη για να δημιουργήσει τα δικά του κομμάτια και περνά ατελείωτες ώρες στο studio, τελικά φτάνει σε ένα αποτέλεσμα που δεν είναι το επιθυμητό. Τόση κούραση, τόση έμπνευση και προσπάθεια, όλα φαντάζουν ανώφελα! Κι΄ όμως η αιτία όλων αυτών μπορεί να είναι κάτι απλό, μια επαναλαμβανόμενη λανθασμένη τακτική που γίνεται ασυναίσθητα, σχεδόν αντανακλαστικά. Οι ειδικοί του DJShopθέλοντας να βοηθήσουν το νέο μουσικό παραγωγό που δεν έχει τα καταφέρει ακόμα και πελαγώνει χωρίς λόγο, σας σημειώνει παρακάτω κάποια από τα πιο συνήθη λάθη που κάνουν.
Η μεγαλύτερη ένταση στον ήχο δεν σημαίνει και καλό αποτέλεσμα!
Και εδώ έρχεται να ταιριάξει το αρχαίο ρητό «ουκ εκ τω πολλώ το ευ», αφού πολλοί μουσικοί παραγωγοί έχουν την εσφαλμένη άποψη πως η μεγαλύτερη ένταση στον ήχο, συνεπάγεται και ένα πιο καλό ηχητικό αποτέλεσμα! Ίσως να μην υπάρχει κάτι τόσο εκνευριστικό στον κλάδο της μουσικής παραγωγής, όσο η προσπάθεια για ένα αρμονικό μιξάρισμα μουσικών κομματιών, όπου ο μουσικός παραγωγός περνάει ατελείωτες ώρες κάνοντας μικροαλλαγές, ρυθμίzoντας κάθε παράμετρο μέσω κάθε knob, επιδιώκοντας έξυπνες εναλλαγές μέχρι τελικά να καταλήξει σε ένα τελικό άκουσμα επαγγελματικής επεξεργασίας. Και φυσικά τότε, μετά από τόση δουλειά, ακούγοντας το κομμάτι που δημιούργησε, σβήνει σιγά σιγά το χαμόγελο από τα χείλη του, αφού δύσκολα μπορεί να αναγνωρίσει στο άκουσμά του δημιουργήματος του, το χαρακτήρα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του πρωτότυπου κομματιού που χρησιμοποιήθηκε.
Για την πλειοψηφία των μουσικών παραγωγών και των DJs, όλη αυτή η διαδικασία τελικά καταλήγει σε απογοήτευση, και θα έλεγε κανείς πως δικαιολογημένα συμβαίνει αυτό, αφού δεν υπάρχει τίποτε που να μπορούν να κάνουν, προκειμένου να ανταγωνιστούν τα εξαιρετικά mixesτων ήδη έμπειρων και καταξιωμένων DJsκαι μουσικών παραγωγών! Η αιτία που οι αρχάριοι –κυρίως- μουσικοί παραγωγοί- καταλήγουν στο «απογοητευτικό» ηχητικό αποτέλεσμα που μόλις περιγράψαμε είναι το περιβόητο Limiter, το οποίο χρησιμεύει για την απότομη συμπίεση του ήχου. Θα μπορούσε, πολύ εύστοχα κάποιος να παρομοιάσει τη χρήση Limiterμε τη χρήση ενός μπαλντά, ενώ η περίσταση επιζητά τη χρήση ενός πιο λεπτεπίλεπτου εργαλείου, όπως είναι το νυστέρι.
Ένα περιφερειακό μηχάνημα ήχου limiter χρησιμεύει για την απότομη συμπίεση του ήχου
Με τη χρήση ενός compressor ήχου η συμπίεση που προκαλείται είναι σαφώς πιο ομαλή και ελεγχόμενη
Συνήθως ο λόγος στον οποίο οφείλονται όλα αυτά εστιάζεται στο γεγονός πως οι Guruτου masteringχρησιμοποιούν limitersκαι δημιουργούν δυνατά μουσικά κομμάτια, μια τεχνική που νομίζεις πως μπορείς εύκολα να χρησιμοποιήσεις και εσύ! Δυστυχώς, όμως, αυτή η τεχνική στην πράξη συνήθως συνοδεύεται από αρκετά αρνητικά και αναπάντεχα αποτελέσματα, όπως είναι για παράδειγμα ήχοι που «ανεβοκατεβαίνουν», δυναμικές απώλειες και παραμορφώσεις. Τελικά, ίσως είναι προτιμότερο ένας αρχάριος dj ή μουσικός παραγωγός, που θέλει να μυηθεί στο χώρο του musicproduction, να μελετά προσεκτικά και να ενημερώνεται για τη διαδικασία του mastering, ή να ζητήσει τη βοήθεια και τις συμβουλές ενός εξειδικευμένου στο mastering, παρά να επιλέξει τον εύκολο δρόμο, που όμως είναι γεμάτος παγίδες, και να δημιουργεί μουσικά κομμάτια που απλά τον απογοητεύουν!
Μη φοβάσαι τα PRESETS!
Presets στο πρόγραμμα massive
Στο χώρο των μουσικών παραγωγών υπάρχουν δυο κατηγορίες επαγγελματιών, είναι εκείνοι που θεωρούν τις έτοιμες ρυθμίσεις μια απόλυτη απάτη, ενώ από την απέναντι όχθη υπάρχουν οι άλλοι που θεωρούν πως τα presetsείναι ο μοναδικός τρόπος για να παράγεις μουσική. Και ενώ ο τελικός σκοπός όλων είναι κάπου στη μέση, είναι πολύ σημαντικό να μπορεί κανείς να κάνει τις σωστές ρυθμίσεις και κατ΄ επέκταση να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Πολλοί παραγωγοί μπορεί να συνοφρυώνονται και μόνο στον ήχο ενός Nexuspianopreset. Είναι σημαντικό, όμως, να έχουμε στο νού μας τον απώτερο στόχο ενός παραγωγού, ο οποίος δεν είναι άλλος από την ικανοποίηση –όσον αφορά το δημιουργική υπόσταση της παραγωγής. Μια ικανοποίηση που εκμέεται όχι μόνο από τον ίδιο τον παραγωγό, αλλά και από τους ακροατές, οι οποίοι μπορεί να είναι άτομα που αναγνωρίζουν και αντιλαμβάνονται τα preset, μπορεί όμως και να μην τα αναγνωρίζουμε καθόλου. Και φυσικά δεν αποτελεί κάποιον κανονισμό της μουσικής παραγωγής, να αποδείξει ο παραγωγός πως η δημιουργία του έχει προκύψει από κάποια συγκεκριμένα presets. Παρόλα αυτά, όμως, είναι καλό να είσαι ανοικτός και δεκτικός για τη ρύθμιση presets και sample, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν πολύ χρήσιμα εργαλεία για να «κολακεύσουν» τον ήχο σου και να βελτιώσουν με μιας την απόδοσή σου!
Ένας εύκολος τρόπος που μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα presets, χωρίς να αλλοιώσεις το κομμάτι σου, είναι να «μπερδέψεις» διαφορετικές τεχνοτροπίες, οι οποίες υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν σχετίζονται, όπως για παράδειγμα θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις hip-hopsynthsamplesσε ένα κομμάτι techno. Ακολουθώντας το παραπάνω tip, θα διαπιστώσεις πως ένας εντελώς διαφορετικός ήχος –τόσο αλλόκοτος και ξένος σε σχέση με το trackπου δημιουργείς, μπορεί να σου δώσει αυτό που επιζητάς, ένα ηχητικό αποτέλεσμα ιδιαίτερο και πολύ αρμονικό!!
Όταν το ΛΙΓΟ συνεπάγεται το ΠΟΛΥ!
Όλα αυτά τα διαθέσιμα plug-ins σου δημιουργούν κομφούζιο
Είναι σύνηθες φαινόμενο, στο ξεκίνημά τους οι αρχάριοι μουσικοί παραγωγοί να δείχνουν τη μεγάλη τους επιθυμία να αποκτήσουν και να χρησιμοποιήσουν οτιδήποτε plug-in μπορούν και οποιαδήποτε συσκευή τελευταίας τεχνολογίας είναι διαθέσιμη! Συσκευές και προϊόντα που πλασάρονται όλα στην αγορά με το ίδιο μότο «ένα προϊόν για όλες τις δουλειές! Απόκτησέ το και μπορείς να κάνεις τα πάντα!» και εσύ φαντάζεσαι πως έχεις βρεί τη χρυσή λύση που θα σου δώσει τη σπίθα που χρειάζεσαι για να μετατρέψεις την παραγωγή σου σε αυτό που έχεις ονειρευτεί!
Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση, αφού είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλά εργαλεία και pluginsδιαθέσιμα στην αγορά, τα οποία υπό κανονικές συνθήκες χρήσης, μπορούν να θεωρηθούν θεόσταλτα. Και εκεί που όλα αυτά φαντάζουν σαν ένα χέρι βοηθείας, αν τα χρησιμοποιήσεις όλα μαζί στη νέα σου παραγωγή, το πιο πιθανόν είναι να μην ξέρεις πώς να διαχειριστείς και να χρησιμοποιήσεις όλες αυτές τις περίπλοκες διαδικασίες.
Μπορεί να ακούγεται –και ίσως και να είναι-δύσκολο, αλλά αντί να χρησιμοποιείς χιλιάδες διαφορετικές συσκευές για να καταλήξει τελικά η προσπάθειά σου σε μια κοινή και μονότονη παραγωγή, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείς λίγες επιμέρους συσκευές, που θα μάθεις να τις χειρίζεσαι άψογα. Η σωστή χρήση ενός synthκαι ενός compressor σίγουρα θα σου δώσουν πολλά συν στη ροή και την εξέλιξη της παραγωγής σου, από το να χρησιμοποιήσεις 10 synthκαι 20 compressorsήχου, τους οποίους δεν θα ξέρεις να χειρίζεσαι και σίγουρα θα αποτελέσουν τροχοπέδι στη δημιουργία σου!
Άφησε την ΤΕΧΝΗ να είναι το κύριο μέλημα σου και όχι την ΤΕΧΝΙΚΗ!
Συχνά οι αρχάριοι μουσικοί παραγωγοί, ξεκινούν την ένταξή τους στο χώρο αυτό με γνώμονα τις ικανότητες που διαθέτουν όσον αφορά την παραγωγή. Σίγουρα οι ικανότητες αποτελούν μια βάση, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η τεχνική που χρησιμοποιείς ένα djή μουσικός παραγωγός δεν είναι το πάν, αντίθετα η δημιουργία και η παραγωγή της μουσικής αποτελούν τον στόχο και τον προορισμό της μουσικής αυτής εμπειρίας.
Σίγουρα είναι φανταστικό να έχουμε ένα πολύ καλά μιξαρισμένο μουσικό κομμάτι, με ιδιαίτερο ήχο, αλλά στην περίπτωση που το κομμάτι αυτό έχει ένα συνολικό άκουσμα βαρετό, σίγουρα δεν θα αποτελέσουν τη σωσίβια λέμβο του τα αμέτρητα mixdowns.
Ο κύριος κανόνας για τον ηχητικό σχεδιασμό όσον αφορά τις κατευθυντήριες γραμμές, υποστηρίζει πως δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται αυστηροί κανόνες. Στην περίπτωση που ένας μουσικός παραγωγός ή DJ αισθάνεται ότι έχει κατανοήσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μηχανημάτων του εξοπλισμού studio που έχει επιλέξει, μπορεί να πάρει το ρίσκο να αυτοσχεδιάσει, χρησιμοποιώντας έναν limiter σε ένα singletrackή πολύ reverbσε ένα basslineή ακόμα να χρησιμοποιήσει έναν ευρύ imagerσε ένα synthline. Πραγματικά αυτές οι ρυθμίσεις μπορεί να μην βελτιώσουν το μουσικό σου κομμάτι σε τεχνικό επίπεδο, όμως, τέτοιου είδους πειραματισμοί σχεδόν πάντα προσδίδουν έναν ιδιαίτερο και ενδιαφέρον χαρακτήρα στο κομμάτι σου. Ρίσκαρε, λοιπόν εκ του ασφαλούς!
Υπερβολική επιθυμία για να γίνεις ο ΕΝΑΣ και ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ μουσικός παραγωγός!
Ονειρεύεσαι να γίνεις ο ένας και μοναδικός μουσικός παραγωγός
Δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό στο να είσαι θερμός οπαδός συγκεκριμένων ακουσμάτων ή κάποιου συγκεκριμένου style, όμως το να είσαι «κολλημένος» στο να δημιουργείς μόνο ένα είδος μουσικής, σίγουρα δεν σε βοηθάει στο να εμπλουτίσεις τις δημιουργίες σου και να εξελιχθείς σαν μουσικός παραγωγός. Όντας πολύ πειθαρχημένος και «κολλημένος» στα στερεότυπα που έχεις δημιουργήσει για τα είδη της μουσικής, το αποτέλεσμα που θα λάβεις τελικά θα είναι ένα αποτέλεσμα που ο μόνος που θα μπορέσει να το εκβάλλει θα είναι ο δημιουργός, δηλαδή εσύ!
Αντί να περνάς ατέλειωτες ώρες διαβάζοντας και μαθαίνοντας γενικές τεχνικές διαδικασίες για τους compressors, το equalizer και τον ηχητικό σχεδιασμό, θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο για σένα –προσφέροντάς σου χρήσιμες εμπειρίες στη μουσική παραγωγή και πληθώρα χρήσιμων γνώσεων- να είσαι ανοικτός και να δοκιμάζεις διαφορετικά είδη μουσικής παραγωγής.
Αν τελικά κάνεις και εσύ κάποιο από τα παραπάνω λάθη, τότε ίσως βοηθηθείς με το συγκεκριμένο άρθρο και το επόμενο μουσικό εγχείρημά σου να είναι πιο κοντά – και γιατί όχι και αντάξιο των προσδοκιών σου! Για όποια περεταίρω πληροφορία επικοινώνησε με το DJShop και οι έμπειροι πωλητές μας θα σας εξυπηρετήσουν άμεσα. Τέλος μην ξεχνάς πως στο DJShopθα βρεις πλήρη γκάμα ηχητικού εξοπλισμού για studio, ενώ στην έκθεση μας, που βρίσκεται επί της Λεωφόρο Αθηνών 261 στο Χαϊδάρι υπάρχει ειδικό διαμορφωμένο corner με studioproducts, όπου μπορείς να έρθεις και να επεξεργαστείς από κοντά!